Nederlands Netwerk Geweldloos Verzet & Nieuwe Autoriteit
School
School
Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren". Socrates (ca. 470-339 v. Chr.). Er is niets nieuws onder de zon, toch voelen leerkrachten en docenten zich regelmatig machteloos of zelfs handelingsverlegen wanneer zij leerlingen in de klas hebben die voortdurend in opstand lijken te zijn. Gedragsinterventies of-plannen hebben niet gewerkt en je vraagt je af hoe je met deze leerlingen verder kan. In zo'n situatie helpt een houding van nieuwe autoriteit om je gezag te versterken. Juist door in relatie te blijven met de leerling maar tegelijk ook duidelijk de grenzen aan te geven ontstaat een sfeer van wederzijds vertrouwen waarin gedragsproblemen afnemen en een open dialoog weer mogelijk wordt. 'Het leraarschap is primair een relationeel vakmanschap' : Luc Stevens.
Titel dia
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
GV op school
Schrijf uw onderschrift hier
Knop
Ervaringsverhalen
Wetenschappelijk Onderzoek
Geweldloos Verzet lijkt effectief voor de toepassing in de gezinssituatie wat betreft het verbeteren van ouder-kind relatie en het verminderen van hulpeloosheid bij opvoeders en verminderen van ruzie en strijd.