Nederlands Netwerk Geweldloos Verzet & Nieuwe Autoriteit

Lezingen

Lezingen & Bijeenkomsten

Lezingen / Bijeenkomsten Nederlands Netwerk Nieuwe Autoriteit


Het Nederlands netwerk organiseert een aantal keer per jaar bijeenkomsten rondom het thema Nieuwe Autoriteit & Geweldloos Verzet. Tijdens de lezingen/bijeenkomsten nemen sprekers u mee in praktijkverhalen van de toepassing van Geweldloos Verzet in al zijn facetten: in gezinnen, in die wijk, in het onderwijs, in residentiële instellingen, bij het werken met vluchtelingen of met jongeren met een licht verstandelijke beperking.

Na afloop van iedere bijeenkomst is er ruim gelegenheid om na te praten met de sprekers en de aanwezigen.


Lezingen en bijeenkomsten 2024



Voor het jaar 2024 staan er weer een aantal lezingen en bijeenkomsten gepland. De bijeenkomsten / lezingen worden gehouden van 18.oo tot 20.oo uur.

Locatie Utrecht (Hoge School), Padualaan 101, 3584 CH Utrecht


Datum                            Onderwerp                                                                                             Spreker(s)

19 juni                             Schoolangst en schoolmijding                                                              Wil van Nus

2 oktober                        SPACE (Supportive Parenting for Anxious Childhood Emotions)    Marianne Haspels

27 november                 Verzet in de schijnwerpers                                                                     Kirsten van Gink & Ron Ottenbros

Schoolangst en schoolmijding


In de lezing van 19 juni neemt Wil van Nus ons mee in de aanpak van schoolangst en schoolmijding. Zij zal aan de hand van diverse voorbeelden ons meenemen hoe er meer samenwerking en verbinding door ouders en leerkrachten kan worden gerealiseerd.

Meld je aan voor een lezing / bijeenkomst


Hieronder vindt u de onderwerpen en thema's die eerder tijdens lezingen of webinars aan de orde zijn gekomen.

  • Als het proces stokt

    Als het proces stokt 


    Iedere behandelaar maakt het mee: het proces van Verbindend Gezag loopt vast. Ook van ouders horen we deze ervaring terug. 

     “We worden niet begrepen” 

     “Geweldloos Verzet werkt niet voor ons” 

    “We geloven er niet in” 

    “Zo werkt het niet voor ons” 


    Om het gezin goed te kunnen begrijpen werken wij altijd vanuit de attitude en visie passend bij cultuur sensitief werken. Wanneer het proces vastloopt vertragen en verdiepen wij dit proces.  We sluiten aan bij het gezin en de familie met specifieke aandacht vanuit het cultuur sensitief werken voor de thema’s van Verbindend Gezag. Zoals de vijf pijlers: aanwezigheid, de-escaleren, herstel van relatie, support, verzet. En aangrenzende thema’s als autoriteit, grenzen, verbinding, liefde, waarden, normen, structuren en intergenerationele overdracht. 


    Aarti en Marieke werken in regio Haaglanden. In deze regio zijn meer dan 147 verschillende culturele achtergronden en generaties, waardoor je ook kan spreken van subdiversiteit. Ieder persoon, gezin, familie is uniek en daarom spreken van een eigen ‘cultuur’ ongeacht de afkomst. Om deze reden vinden wij het van het belang om bij het werken met Verbindend Gezag altijd aandacht te hebben voor het cultuur sensitief werken. Wij maken gebruik van verschillende theorieën, visie en methodieken uit het cultureel sensitief werken om de verdieping te zoeken en te verbinden met het Verbindend Gezag. Om dit te bereiken volgen we een proces dat we in een model hebben geduid. 


    Dit proces kan niet plaatvinden zonder dat de professional zich bewust is van zijn eigen geschiedenis, waarden en normen met betrekking tot de onderwerpen van Verbindend Gezag. 


    Tijdens deze interactieve workshop zullen aan de hand van ons model, het cultuur sensitief werken in relatie tot Geweldloos Verzet-Verbinden Gezag,  behandelen.  

  • Bruggen slaan tussen leraren en ouders

    Sprekers: Erik Faasen, Eefke Faasen & Robbertjan de Wilde


    De deelnemers worden deze avond meegenomen in één van de moeilijkste, maar misschien ook wel waardevolste interventies van ‘Geweldloos verzet in de klas’: de ouderavond. En dat doen we niet alleen, maar samen met Robertjan de Wilde, directeur van een basisschool. Hij deelt tijdens deze lezing zijn persoonlijke ervaringen met deze ouderavond.


    Veel leraren kijken op tegen een ouderavond, niet in de minste plaats dankzij negatieve ervaringen die ze in het contact met ouders hebben meegemaakt. Gevoelens van schaamte kunnen een rol spelen. Er kunnen zorgen bestaan dat de leraar wordt aangevallen, of dat kinderen publiekelijk met naam en rugnummer aan de schandpaal genageld worden.


    Ouders zien ook vaak op tegen de ouderavond. Ook bij hen kunnen vergelijkbare zorgen bestaan. Het is belangrijk dat leraren deze zorgen erkennen en bovendien zich realiseren dat de positie van ouders kwetsbaar is. Het is immers hun kind dat in deze klas zit, een klas waar onveiligheid bestaat. Zij moeten hun kind daar elke dag naartoe sturen, ook als het thuis aangeeft niet naar school te durven. Natuurlijk protesteren ouders hiertegen. Ondanks alle goede bedoelingen van het schoolteam, is het nog niet gelukt die bescherming die nodig is te bieden. De ouderavond vormt een belangrijk onderdeel, omdat ouders het recht hebben te weten wat er in de groep van hun kind gebeurt. En ja, dat roept van alles op bij ouders. Natuurlijk. Het is de kunst om de leraren hier goed op voor te bereiden, hen te steunen in de manier waarop ze kunnen reageren richting ouders. En dan kan een eerste stap(je) gezet worden in het bouwen aan ‘een village’. 


    De basisprincipes/onderliggende waarden van geweldloos verzet komen deze avond aan bod, waarbij we ook een praktische vertaling maken naar een concrete invulling van een ouderavond op het hoogste niveau van waakzame zorg.

  • De kunst van het verbinden

    Over het belang en het bouwen van een steunnetwerk bij de inzet van geweldloos verzet.

    Woensdagavond 10 maart 2021 

    19.30 uur tot 21.00 uur

    Via Zoom.

    Bij de webinar zal het belang van het bouwen van een steunnetwerk, hoe deze opgebouwd worden en zullen ervaringsverhalen verteld worden vanuit teams, wijkteams, scholen en gezinnen. Het maximaal aantal deelnemers is 30, dus schrijf je snel in. 


    Aanmelden kan via de link op deze webpagina. Geef bij aanmelden door: uw naam en uw telefoonnummer. 


    Om ouders en collega’s een bedankje te kunnen aanbieden vragen we een bijdrage van vijf euro, we zullen u een betaalverzoek sturen via uw telefoonnummer. Na aanmelding ontvang U van ons de (zoom) link.


    De webinar wordt verzorgt door Het Nederlands Netwerk Geweldloos Verzet & Nieuwe Autoriteit in samenwerking met ouders en collega’s.

  • Geweldloos Verzet in de wijk. It takes a village to raise a child

    door Inge Postma, Diana Stubbe en Philippine Tjalma

    Datum : 13 maart 2019


    Vorig jaar zijn we met 13 professionals uit 4 verschillende wijken in Groningen, gestart met de training “Geweldloos Verzet in de wijk’. Nu, ruim een jaar later, kunnen Diana Stubbe en Inge Postma de eerste ervaringen presenteren aan iedereen die nieuwsgierig is, naar de mogelijkheden die de uitgangspunten van Haim Omer bieden voor het werk in de sociale teams. Successen, moeilijkheden èn dromen! Philippine Tjalma zal deze principes verbinden aan de transitie opdracht in de zorg:

         • In samenwerking met bewoners van de wijk bouwen aan een prettige en veilige woonomgeving.

         • Binnen het jeugdwerk en opbouwwerk op een andere manier omgaan met grensoverschrijdend gedrag.

         • Bouwen aan verbindingen en netwerken tussen ouders.

    Diana Stubbe is jongerenwerker en werkzaam bij Wij Groningen. Inge Postma is werkzaam bij Wij Groningen en trainer voor Noorderkompas. Philippine Tjalma is eigenaar van Noorderkompas, gezinsbehandelaar en trainer Geweldloos Verzet – Nieuwe Autoriteit.

  • Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet bij 'alleenstaande minderjarige vreemdelingen' (AMV)

    door Annelies Huybrechts

    Datum : 27 maart 2019, Eindhoven


    Voorafgaand aan de lezing is er een workshop Nieuwe Autoriteit en Geweldloos verzet voor een eerste kennismaking met het gedachtegoed. Aanvullende informatie vindt u binnenkort op www.geweldloosverzetnieuweautoriteit.nl

  • Geweldloos verzet in de Jeugdzorg+: de ultieme uitdaging van de illusie van controle

    door: Kim Froidmont, Lianneke Rademaekers (Icarus) en Marieke van Rijn (Schakenbosch)

    Datum : 12 juni 2019, Duivendrecht


    De Jeugdzorg+ instellingen Schakenbosch (Leidschendam) en Icarus (Cardier en Keer) hebben sinds 2014-2015 geweldloos verzet geïmplementeerd. Kim Froidmont, Lianneke Rademaekers (Icarus) en Marieke van Rijn (Schakenbosch) vertellen over de uitdaging en kansen voor de instelling, de teams, de individuele medewerkers en de jongeren. Aan de hand van praktijk voorbeelden en casuïstiek wordt belicht wat de goede ervaringen zijn en wat lastig is. Ook komen de specifieke aspecten van het implementeren van geweldloos verzet in de Jeugdzorg+ aanbod en de aanpassingen die gezocht worden. Waarbij de ultieme uitdaging op eigenlijk alle aspecten, de illusie van controle is.

  • Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet in het onderwijs

    door Erik & Eefke Faasen

    Datum : 26 juni 2019, Eindhoven


    Met regelmaat komen scholen bij ons met allerlei verschillende vragen: Hoe moeten we omgaan met de druk van ouders? Hoe reageren we op dat “haantjes" gedrag van kinderen? Hoe kunnen we pestgedrag tegengaan? Hoe zorgen we ervoor dat we de kinderen blijven zien die veel minder opvallen? Veel scholen zijn zoekende als het gaat om dit soort vraagstukken. Ze voelen de verantwoordelijkheid - zeker gezien het passend onderwijs - om alle kinderen adequate zorg en onderwijs te bieden, maar vragen zich regelmatig af hoe. Ze grijpen terug op gedragsprotocollen of bewegen te veel mee en stellen te weinig grenzen.

    Sinds een aantal jaren maken wij gebruik van Nieuwe Autoriteit / Verbindend gezag om scholen te ondersteunen in deze zoektocht. Op 26 juni nemen we jullie graag op interactieve wijze mee aan de hand van persoonlijke ervaringen en praktijkvoorbeelden. We bespreken met name ook de praktische toepassing van deze prachtige methodiek!

    Eefke Faasen: Ik heb affiniteit met ‘gedrag’, dit is ontstaan in mijn werk als groepsleerkracht in het speciaal basisonderwijs. Gedrag is er altijd en overal, het is er niet zomaar, het is er met een reden. Ik wilde er meer over leren en ben daarom Gedragswetenschappen in Groningen gaan studeren. Ik heb enkele jaren gewerkt als vrijgevestigd orthopedagoog (waarbij ik ook verbonden was aan een specialistische instelling voor kinder- en jeugdpsychiatrie) en heb de opleiding tot GZ-psycholoog volbracht (specialisatie ‘Volwassenen’). Ik werk sinds 2012 als gezondheidszorgpsycholoog in mijn eigen praktijk en heb naast de GGZ mijn werkzaamheden uitgebreid op het gebied van training en coaching.

    Erik Faasen Ik werk vanuit de overtuiging dat ieder mens beschikt over een ongekend potentieel om succesvol te worden in het leven. Om dat te bereiken is het voor mij essentieel dat je je zelfkennis vergroot, beter leert vertrouwen op intuïtie en dat je verbonden bent met je persoonlijke drijfveren of passies. Ik geloof dat ieder mens ongeacht leeftijd, ervaring of functieniveau in staat is om dichterbij zijn eigen kern te komen. Het is een proces dat een leven lang in beweging is en waarin we elke keer met elkaar nieuwe ontdekkingen doen, die ons leven verder verrijken. Sinds 2005 begeleid ik teams en organisaties in ontwikkel- en verandertrajecten. De afgelopen jaren ben ik werkzaam geweest als trainer, coach en spreker in de bouwsector, het onderwijs en de industrie. Ik stuur op groei en werk met mensen vanuit optimisme en dankbaarheid.

  • Diverse sprekers over succes verhalen in het gebruik van NA & GV

    Datum : 13 november 2019, Duivendrecht


    na afloop is er de gelegenheid om elkaar en de sprekers te spreken


  • Diverse sprekers (waaronder ouders) over succes verhalen in het gebruik van NA & GV

    Datum : 27 november 2019

    Eindhoven CG

Share by: